Szerkesztőség

Belépés

Regisztráció

Jelszó emlékeztető

 

Rovatok

Keresés

mese az élet

 

 

Kérdés esetén: sablik@mentropia.hu

 

MÉSZÁROS GYÖRGY - A STRATÉGIAI PARTNERSÉG-ÉPÍTŐ

"A tanácsadó pont attól más, hogy képes megoldásokban, megoldáskeresésben gondolkodni. Képes a problémák gyökeréig ásni és megérteni azokat. Képes felvázolni egy folyamatot, melyben a megoldás felé, illetve a kívánt végcél felé halad. És ez akkor is igaz, ha nem látja még a konkrétumokat." - Mészáros György, a Magyar Vállalkozók Üzleti Körének (MVÜK) alapítója, az Elite-PRO exkluzív üzleti közösség életre hívója.

Ez utóbbi elnevezése már eddig is sok embernek felkeltette az érdeklődését, cikkünk szerzőjében azonban némi kételyt is ébresztett. Úgy döntöttünk: megkérdezzük Mészáros Györgyöt, hogy számára mit jelent az „elit" szó, kik tartoznak ma a kiválasztott társadalmi rétegbe?

 

- Kiket sorol Ön a mai Magyarországon az „elit" körébe?

Mészáros György: - Meggyőződésem, hogy a magyar üzleti társadalomnak kifejezetten szüksége van olyan vállalkozókra, akik attitűd szempontjából az elitbe tartoznak. Olyan emberekre, akik korrekten vezetik a cégüket, sikeresek az életben, és eredményesek az üzleti életben, valamint nem alkalmaznak szemfényvesztő trükköket. Az én elit fogalmam ezt takarja. Olyan vállalkozókkal szeretek együttműködni, akik megfelelnek a fenti feltételeknek.

 

- A szerkesztőségünk minden héten kap meghívókat különféle cégektől hasonló eseményekre, mint amilyeneket az Ön által irányított MVÜK is szervezni szokott. Azt tapasztalom, hogy egyre több üzleti kapcsolatépítő klub működik: üzleti reggelik, üzletfél-szerzési találkozók. Miben különbözik ezektől az Önöké?

MGy: - Azt szoktam mondani, hogy szerencsére nekünk „nincs konkurenciánk", mivel mi sokkal inkább a vállalkozásvezetők fejében lévő prekoncepciókkal és előítéletekkel küzdünk, mintsem más hasonló tevékenységű cégekkel. Abban vagyunk leginkább mások, hogy rájöttünk: a hasonló szinten lévő cégek, illetve a nagyjából azonos árbevétellel rendelkező cégek általában pontosan ugyanilyen cégekkel szeretnének találkozni. Vegyünk egy félmilliárd forint árbevételű céget: valószínűleg olyan helyzetben van, olyan üzleti problémákkal küzd, mint egy hozzá hasonló méretű cég, így a legtöbbször nem igazán tud együtt gondolkodni, együtt dolgozni egy néhány fős kicsi céggel. Természetesen a kisebb cégek számára is vannak üzleti klubjaink, de azokat általában 20 és 100 millió forint közötti cégek látogatják. És valóban, ők is nagyon jól megtalálják a hangot egymással. Amiben mi különlegesek vagyunk tehát: éppen ez, hogy ún. árbevétel-szegmentált üzleti klubokat üzemeltetünk. Ezen kívül a lebonyolítási módszereink is egyediek, illetve különlegesség az, hogy értékesítői csapatunk folyamatosan szállítja az új cégeket tagjaink számára, így mindig újabb és újabb cégvezetőkkel tudnak megismerkedni, üzletelni.

 

- Mennyire van erre reális igény? Jut ideje egy milliárdos árbevételű cég vezetőjének üzleti kapcsolatépítéssel tölteni egy fél napot?

MGy: - A tapasztalatom azt mutatja, hogy egyre nagyobb igény van erre. Meglepő módon pont azok az üzleti klubjaink fejlődnek a legjobban, ahol a milliárdos cégek a vendégek, illetve a tagok. Ők azok, akik a legjobban értik az üzleti kapcsolatépítés lényegét. Nekünk nagyon fontos küldetésünk, hogy a kisebb cégeket is bevezessük az üzleti kapcsolatépítés világába, s ennek fontosságát épp a saját bőrünkön tapasztaltuk meg a legjobban.

 

- Mondjon arra példát, hogy mi volt a saját vállalkozásában egy olyan buktató, vagy egy megoldott probléma, amit aztán sikeresen tudott tovább adni az ön által vezetett üzleti klubokban.

MGy: - Talán nem is problémaként, de mindenképpen sok cégnél megeshet az alábbi eset. A Magyar Vállalkozók Üzleti Körének is több tulajdonosa volt induláskor, és nagyon gyorsan kivált belőle az egyik cégtársunk. Az a mód, ahogyan sikerült helyette találni valakit, az mindenképpen példába illő. Borzasztóan egyszerű: képzelje el, hogy már egy éve üzemeltettük ezeket az üzleti klubokat, amikor is szinte teljesen véletlenül az egyik klubtagon keresztül sikerült azt az új cégtársat megtalálni, aki hozta magával a kapcsolati tőkéjét, a tudását, és akivel azóta sokkal dinamikusabban fejlődünk.

 

- Nagyon érdekelne, hogy jelenleg hány céggel dolgoznak együtt, hány tagja van most a Magyar Vállalkozók Üzleti Körének, ahogyan sokan mondják, az MVÜK-nak?

MGy: - közel 200 cég, akik a tagságot alkotják, és akikkel napi kapcsolatban vagyunk. Jelenleg öt saját üzleti klubot üzemeltetünk, és jó néhány másikat is szeretnénk a jövőben elindítani. A lényeg, hogy minél népszerűbb legyen ez a tevékenység Magyarországon, mert hisszük, hogy nagyon hasznos a cégek számára. Tagjaink zöme egyébként nagyobb kkv, de azért nem felejtkezünk meg a kicsikről sem. Mindig is lesznek olyan klubjaink, ahol egy vagy kétfős cégek is velünk fejlődhetnek.

 

- Mennyit kell invesztálniuk a cégeknek abba, hogy egy éven keresztül az Önök segítségével üzleti kapcsolatokat építsenek?

MGy: - Ez azért nagyon jó kérdés, mert sokan nem is tudják, hogy ez milyen olcsó, ugyanis nem számolják ki. Egy potenciális kapcsolat alig kerül többe, mint egy kávé ára. A közelmúltban a West Endben ebédeltem, és meg hívtam valakit egy tejeskávéra, amiért 870 Ft-ot fizettem. Ha arra gondolok, hogy rajtunk keresztül valaki meg tud ismerkedni egy év alatt legalább 200 céggel, és megszorzom ezzel a közel ezer forinttal, akkor az éves tagdíjunk közelében járunk a kisebb cégeknek szóló klubokat illetően.

 

- Az MVÜK és az Elite-PRO üzleti közösség tehát a kapcsolatépítésekre fókuszál, ugyanakkor úgy tudom, hogy Önöknek van egy másik fő tevékenysége is, ami a szervezetfejlesztés, és a tréningek? Jól látom?

M.Gy: - Igen, abszolút, ugyanis nemrég indult el az Elite-PRO Akadémiánk, amely képzésekkel, vállalkozások fejlesztésével foglalkozik. Zászlóshajónk a Coach&Lead Programunk, amely tulajdonképpen egy különleges terméke az Elit-PRO Akadémiának. Egy olyan tíznapos fejlesztő vezetői képzéssorozatról van szó, amelyet Magyarország ismert, profi trénerei vezetnek, és amelyre egyébként 100 százalékos pénz visszafizetési garanciát biztosítunk.

 

- A coaching manapság divatszakma. Egyre több kellő intelligenciával rendelkező, különféle egyetemeket végzett ember kezd coach-tanácsadóként működni. Ön is tapasztalja, hogy lassanként túltermelés alakul ki ebben a szakmában?

MGy: - Igen, már most is nyilvánvaló túlkínálat van, bár az igények is folyamatosan növekednek. Ha arra is kíváncsi, hogy miért van ilyen egyre erősödő igény ezekre a szolgáltatásokra, annak nagyon egyszerű a magyarázata. Mert a coaching igazán hatékonyan működik! 10-12 évvel ezelőtt voltak bizonyos vezetői technikák, amelyekkel az alkalmazottakat lehetett irányítani, és ezek nagyon jól működtek. Az elmúlt években azonban előtérbe került az a szempont is, hogy nem csak irányítani kell a kollégákat, hanem fejleszteni is. A coaching szemlélet lényege pont az, hogy vezetőként képes vagyok fejleszteni az alkalmazottaimat. A coaching alapfogalmába persze nem ez tartozik, hanem az, hogy egy külsős tanácsadó rendszeresen eljár az én cégemhez, és engem - mint vezetőt - coachingol. A Coach&Lead Programon mi azt tanítjuk a vezetőknek, hogy ők maguk hogyan tudnak fejlesztő vezetőkké válni, alapvető coaching-technikák elsajátítása által!

 

- Előfordul olyan szituáció is, amikor maga a tanácsadó tanácstalan?

MGy: - Úgy gondolom, hogy nem. A tanácsadó pont attól más, hogy képes megoldásokban, megoldáskeresésben gondolkodni. Képes a problémák gyökeréig ásni és megérteni azokat. Képes felvázolni egy folyamatot, melyben a megoldás felé, illetve a kívánt végcél felé halad. És ez akkor is igaz, ha nem látja még a konkrétumokat.

 

- Visszaigazolja az élet az Ön vállalatirányítási módszereit? Három év alatt például milyen mértékű volt a saját cégében a fluktuáció?

MGy: - Az első években nagyobb volt a fluktuáció, most már egyre kisebb. Ennek oka a korrektség, a remek munkalégkör és az, hogy a siker vonz másokat. Most már gyakran jelentkeznek hozzánk, hogy igen, velünk akarnak dolgozni, - ami egy nagyon jó dolog. Az elején még nekünk kellett „levadászni" a kollégákat, ami nagyon nehéz dolog. Természetesen mi sem értünk mindenhez, így például sokat küzdöttünk a kiválasztással. Ma már jobb a helyzet, hiszen sokat tanultunk ebben a témában.

 

- Mennyi időbe telt felismernie, hogy nem polihisztor, és nem minden szakterület guruja?

MGy: - Körülbelül egy év. 37 éves koromban még azt hittem, hogy mindent meg tudok simán csinálni, és fel tudok építeni relatíve könnyen egy céget. Az után rájöttem, hogy a cégépítés, cégvezetés nagyon összetett feladatkör. Ma már nagyon tisztelek minden vállalkozót, aki akár csak egy kis céget is vezet! Úgyhogy innen a filozófia, hogy nagyon-nagyon jó emberekkel kell együtt dolgozni.

- Mi az Ön eredeti szakmája, mit tanult?

MGy: - Valamikor régen még közgazdásznak készültem. A Közgazdaság Tudományi Egyetemen végeztem, de soha nem dolgoztam közgazdászként. Sokkal inkább középvezetőként multinacionális cégeknél, és innen a vágy, hogy valami nagyon jót szeretnék létrehozni, tehát nem a pénzkereset a fő motívuma a vállalkozásunknak. Hál' Istennek ezt látják mások is. Sokkal fontosabb számomra, hogy mindig javítsunk a szolgáltatásainkon, és mindig valami újat találjunk ki, ami inspirál minket és kollégáinkat is, valamint természetesen Partnereinket. Ez az egésznek a lényege!

 

- Az Ön szakterületén kemény konkurenciaharc folyik, és valójában a gazdasági világválság káros hatásai is érződnek még. Miként lehet stabilnak maradni egy ilyen világban?

MGy: - Innovatívitás, és folyamatos fejlesztés, tréningek, tanulás. Nem dicsekvésből mondom, de mi épp a válság kellős közepén alapítottuk a cégünket. Nem tőkeerős vállalkozásként jöttünk létre, és az eredményeinkben tényleg „csak" a munkánk van benne. Tavaly például megháromszoroztuk az árbevételünket, amire büszkék vagyunk. A válságból tehát van kiút! Az a két szakterület, amivel mi foglalkozunk tipikusan ilyen.

 

- A közelmúltban lezajlott magyar parlamenti választások befolyásolták valamiben az önök tevékenységét?

M.Gy: Szerencsére olyan helyzetben vagyunk, hogy a tevékenységeink függetlenek ettől. Teljesen politika és vallásmentes szervezet vagyunk. Ez azt jelenti, hogy kizárólag az üzletre koncentrálunk. Úgyhogy a válaszom, az hogy nem, de egyébként sem szoktam politizálni.

 

- Mivel érvelne, ha meg akarna győzni, hogy csatlakozzam egy ilyen klubhoz?

MGy: - Teljesen logikus lenne, hogy azért járjunk el egy ilyen üzleti klubba, hogy ott üzleteket kössünk. Valójában azonban ez nem így van! Nem ez a cél. Ennél sokkal többről szól egy ilyen klub: rengeteg hasznos információt lehet szerezni itt, rengeteg tudást másoktól, megbízható beszerzési forrásokat találhatunk, vagy akár az üzleti problémáinkra megoldást is. De persze lehet stratégiai partnereket is szerezni, vagy másokkal közösen gondolkodni, új cégeket, új üzletágakat indítani. És nem utolsó sorban önmagában is érték az, ha egy vállalkozó kiszakad a hétköznapokból egy kicsit, távol kerül a cégétől, és jól érzi magát egy közösségben. Ennyi sok-sok minden miatt érdemes üzleti klubokba járni.

 

- Magánemberként hány barátja van, és üzleti vezetőként hány stratégiai partnere?

MGy: - Az érdekes az, hogy szinte nagyon hasonló lesz ez a szám. A baráti kör így az 5-ös számnál megáll, és a stratégiai partnerekben is nagyjából itt tartunk: 4-5 olyan fontos partnerünk van, akikkel együtt tudunk dolgozni stratégiai szinten. Persze ez a partneri kör folyamatosan bővülni fog. Már most vannak olyan tárgyalásaink, ahol az adott cég tevékenységeit kiegészítve tudunk majd együttműködni.

 

- Az ember a barátait találja, sokszor magával hozza gyerekkorából, gimnáziumból. A stratégiai partnereit pedig keresi. Hogyan teszi ezt?

MGy: - Az egyik nagy problémája a magyar vállalkozóknak ma az, hogy tudatosan nem keresik a stratégiai partnereket. Tehát hogy hogyan teszi, arra az a válasz, hogy leginkább sehogy. Az a tapasztalatunk, hogy - a nagy cégeket leszámítva - a vállalkozások nem keresnek stratégiai partnereket. Hogy miként lehetne, arra borzasztóan egyszerű a válasz: először is tudnunk kellene mit értünk stratégiai partnerség alatt. A legegyszerűbb megfogalmazás szerint: a stratégiai partner egy olyan cég, amellyel közösen „dolgozunk meg" egy adott célpiacot, egy olyan cég, amellyel kölcsönösen támogatjuk egymás erőfeszítéseit a jobb eredmények elérésének érdekében. Másodszor pedig tudatos keresést kell alkalmazni! Bármilyen üzleti találkozó, klub alkalmas a partnerek megtalálására. Mondok a stratégiai partnerségre egy példát a saját cégem életéből: vegyünk egy új szoftvert, ami az adott vállalat alkalmazottaiból ellenállást vált ki. Hogyan jövünk mi a képbe? Mi, mint humánerőforrás-fejlesztők az IT-szakembereknek segítünk a szoftverbevezetésnél ennek a problémának a leküzdésében, egymást kiegészítve, stratégiai partnerként.

 

- Hol fog Mészáros György tartani cégvezetőként 5 év múlva?

MGy: Viccesen válaszolva: néhány év múlva Malibun szeretnék lenni, és a kis laptopom segítségével távvezérléses módszerrel működne a cégem. De persze nem hiszem, hogy ez fog megvalósulni, sokkal inkább azt gondolom, hogy még kőkemény munka vár ránk. Talán, még ha kicsit előbbre megyünk az időben, akkor is - elképzelhető, hogy még az elkövetkezendő 10-20 évben - ezzel kell foglalkoznunk. A fő célom, a fő küldetésem a céggel, hogy szeretnénk a magyar vállalatokkal megismertetni a professzionális üzleti kapcsolatépítést. De nem csak megismertetni, hanem bevonni őket. Gyanítom, hogy akár 5 év múlva, akár 10 év múlva is még mindig ennek a témának a szószólója leszek.

 

- Magánemberként miről szokott álmodni?

Mészáros György: - Arról álmodom, hogy Pestről elköltözöm 10-20 km-re, és egy takaros családi házban éldegélek. Ha minden igaz, akkor ez Páty környékén fog megvalósulni. Érdekel az a vidék, nagyon szépnek tartom. Szombathelyi születésűként a vidék szeretetét is hoztam magammal. Gyerekek, kutyák, macskák, harmonikus élet... Nagyjából ezek a céljaim.

 

 

Értékelés

Még nem érkezett értékelés erre a cikkre.

A cikk értékeléséhez be kell lépned.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni.

 

Hozzászólások

Nincs hozzászólás.