Szerkesztőség

Belépés

Regisztráció

Jelszó emlékeztető

 

Rovatok

Keresés

mese az élet

 

 

Kérdés esetén: sablik@mentropia.hu

 

Erkölcstan tanítása

Válasz az MSZOE azóta már visszavont közleményére

 

Tisztelt Szülők!

 

Sajnálattal olvastam az erkölcstan tantárgy pedagógusaira tett javaslatukat (http://www.mszoe.hu/#hir157). Egyrészt megértem aggodalmaikat, hiszen szülőként a legnagyobb kincsüket bízzák a tanárokra, másrészt szomorú vagyok, mert a javaslat mögött óriási bizalomdeficit húzódik meg. Közleményük alapján úgy tűnik - hiszen szükségesnek tartják feltételek megfogalmazását - a jelenlegi tanító társadalom összességében nézve nem alkalmas arra, hogy példamutató legyen a kisdiákok számára.
Tudniuk kell azonban azt is, hogy a példamutatás nem 45 percig tart. Vagyis egyetlen erkölcstan tanár feddhetetlensége nem fogja a diákokat erkölcsössé tenni. Ahhoz, hogy ez a fajta nevelés működjön a többi szocializációs környezetnek is, úgymint család és az iskola egésze, egységesen ilyen értékeket kell közvetítenie. Mert vajon egy kisdiák nem fog-e cigarettához nyúlni attól, ha egyetlen tanára nem dohányzik, míg otthon apa napi két dobozzal is elpöfékel?

Az Önök által megfogalmazott értékek igen érdekesek. Többségüket csak titkosszolgálati eszközökkel lehet minden kétséget kizáróan megállapítani. Hiszen egy példás családi élet sokszor mély titkokat rejt. Egy házasságban élő, gyermeket nevelő ember is tarthat szeretőt, míg egy élettársi kapcsolat több bizalmat és szeretetet tükrözhet, mint a legrégebb óta tartó érdekházasság.

Javaslatuk olvasása során több kérdés merült fel bennem: Vajon hol a határ? Egy erkölcstan tanárnak lehet-e tetoválása? Milyen fiatalkori élményei lehetnek? Parkolhat-e tilosban? Bliccelhet-e a buszon? Lehet-e meleg vagy roma? Mik azok az attribútumok, amik meggyőznek egy szülőt, hogy az erkölcstanár erkölcsös?

Az erkölcs egy idea. Elérése, megvalósítása a cél. Azt elvárni, hogy valaki teljes mértékben megvalósítsa, nem lehetséges. Nem szívesen valljuk be, de mindannyiunknak vannak titkai.
Mindenki tett már olyat, amire nem büszke. Ami túl volt azon, amit erkölcsösnek gondolt, mégis akkor, abban a helyzetben igazságosként, megérdemelt jutalomként értékelte. Az erkölcstanítónak nem ezektől mentesnek, hanem ezekben a folyamatokban tudatosnak kell lennie. Fel kell ismernie a botlásait, tudni kell megbocsátani önmagának, és az így szerzett tapasztalatait beépítve, egyre jobb és jobb emberré kell válnia.

Az erkölcs gyakorlat. Vagyis attól, hogy valaki meghallgat egy előadást a témában, nem lesz jobb ember. Csak a napi feladatok, a hétköznapi rutin során derül ki, ki rendelkezik a megfelelő morállal. Nem egy filozofikus előadás, vagy egy bemagolt, ismételgetett hangsor mutatja az ember erkölcsi szintjét, hanem a hétköznapi élete során tett cselekvésekben tükröződik.
Hiszem, hogy közleményükkel erre szerették volna felhívni a figyelmet.

Az erkölcs  próbaköve az élet.  Mindannyiunk felelőssége, hogy a gyerekek milyen értékeket sajátítanak el. Ezért javaslatom az, hogy az erkölcstan órákat ne a tanteremben, hanem a valódi élethelyzetekben, tömegközlekedésben, a városok utcáin, a szomszéd nénihez becsöngetve tanítsák a pedagógusok, akik megfelelő önismeret által képesek a folyamatos lelki megújulásra.

Tisztelettel:

Sablik Henrik
I. éves tanító hallgató

 

 

Értékelés

Még nem érkezett értékelés erre a cikkre.

A cikk értékeléséhez be kell lépned.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni.

 

Hozzászólások

Nincs hozzászólás.